vasael.ir

کد خبر: ۱۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ - 25 February 2020

معرفی پایان نامه |‌ مؤلفه‌های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی

وسائل ـ فقه سیاسی شیعه بر اساس اصولي مانند اصل تألیف قلوب، اصل مصلحت، اصل دعوت، اصل افزایش توان و قدرت، اصل وفای به عهد، اصل تقیه، اصل ولایت فقیه و اصل عدالت بر تدوین و اجرای سیاست خارجی نظام اسلامی تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار وسائل، بر اساس تئوری اسلامی روابط معرفی پایان نامه |‌ مؤلفه های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامیبین الملل، اسلام به عنوان یك دین جهان شمول رویكرد خاصی نسیت به ماهیت روابط بین الملل دارد كه متفاوت از دو جریان اصلی نظریه پردازی در روابط بین الملل یعنی رئالیسم و لیبرالیسم می باشد.

مكاتب موجود در روابط بین الملل دارای مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی متفاوتی از هم می باشند، كه این مبانی رویكرد آنها را نسبت به نظام بین الملل قوام می بخشد و در نتیجه دیدگاه آنها نسبت به ماهیت روابط بین الملل متفاوت از هم می باشد.

بنابراین در تئوری اسلامی روابط بین الملل و فقه سیاسی احكام مربوط به حكومت و اداره حكومت و روابط میان دولت ها در عرصه بین المللی متناسب با تعالیم دین اسلام تبیین شده است و نونه ها و شواهد ارزنده ای درباره حكومت و روابط بین الملل از منظر قرآن كریم ارائه گردیده است.

اما آنچه در نظریاتی كه در تئوری اسلامی روابط بین الملل مغفول واقع شده است، اصول و مؤلفه های سیاست خارجی نظام اسلامی در فقه سیاسی شیعه و بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) می باشد.

لذا مهدی صیادشیرازی در رساله دكتری با عنوان «مؤلفه های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی» برای پر كردن این خلاء علمی، درصدد است اصول و مؤلفه های تئوری اسلامی روابط بین الملل و سیاست خارجی را از منظر فقه سیاسی شیعه معرفی نماید و در نهایت از تناسب بین آنها یك تئوری ارائه دهد كه مایه ارتقاء سیاست خارجی جمهوری اسلامی و دولت اسلامی گردد.

از نگاه این تحقیق در فقه سیاسی اصولی موجود است كه می توانند به عنوان مؤلفه های تأثیر گذاری نظام اسلامی مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهمترین این اصول و مؤلفه عبارتند از: اصل تألیف قلوب، اصل مصلحت، اصل دعوت، اصل افزایش توان و قدرت، اصل وفای به عهد، اصل تقیه، اصل ولایت فقیه و اصل عدالت می باشند.

 

سئوال اصلی

چگونه فقه سیاسی بر تدوین و اجرای سیاست خارجی نظام اسلام تأثیر گذار است؟

 

سئوالات فرعی

1. درمنابع فقهی شیعه كدام اصول به سیاست خارجی نظام اسلامی توجه دارند؟

2. اصول مذكور با چه سازوكاری بر سیاست خارجی تأثیرگذار بوده و نحوه تأثیرگذاری آنها چگونه است؟

 

چكیده

مقصود از اصول و اهداف سیاست خارجی در نظام اسلامی، مبادی و اساس روابط خارجی دولت اسلامی است که منابع دینی آنها را به عنوان چارچوب و اساس تنظیم روابط خارجی مطرح می کنند. بنابراین، سیاست خارجی نظام اسلامی برای رشد و توسعه تأثیرگذاری خود علاوه بر معیارهای متعارف تأثیرگذاری، نیازمند آن است که شاخصه ها و مکانسیم های کارآمدی را از منابع دینی و منظر فقهایی همچون امام خمینی(ره) مورد توجه قرار دهد و در جهت حل معضلات کشور در همه دوران ها، بدان اهتمام جدی داشته باشد.

منابعی که از طریق آن می توان به این شاخصه ها و مکانسیم های کارآمدی دست یافت را منابع فقه می گویند. در این میان، فقه سیاسی شیعه به تمامی سوال های سیاسی عصر و زمان فعلی پاسخ می دهد. با توجه به این که مباحث فقه سیاسی شیعه به قلمرو روابط بین الملل و سیاست خارجی نیز امتداد دارد، سوال اصلی این است که چگونه فقه سیاسی شیعه بر تدوین و اجرای سیاست خارجی نظام اسلامی تأثیرگذار است؟

در پاسخ به این سوال، مهدی صیاد شیرازی در رساله دكتری اش با عنوان «مؤلفه های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی» مدعی است در فقه سیاسی اصولی وجود دارد که می توانند به عنوان مولفه های تأثیرگذاری نظام اسلامی مورد استفاده قرار گیرند.

مهم ترین این اصول شامل اصل تألیف قلوب، اصل مصلحت، اصل دعوت، اصل افزایش توان و قدرت، اصل وفای به عهد، اصل تقیه، اصل ولایت فقیه و اصل عدالت می باشند. در کارکرد هر یک از اصول باید گفت اصل تألیف قلوب، اصل دعوت و اصل تقیه با هدف جذب انسان ها به سوی اسلام با استفاده از زکات جهت حمایت اقتصادی مسلمانان، موجب افزایش قدرت نرم می شود.

با بهره مندی از این اصول که ماهیت صلح طلبانه دارند، می توانیم در پیشبرد اهداف دعوت اسلامی نقش موثری ایفا کنیم و نفوذ بین المللی خود را افزایش دهیم. ضمن این که پایبندی نظام به اصل وفای به عهد و عقود و اصل عدالت موجب همگرایی و همکاری بیشتر در عرصه های مورد مذاکره می باشد.

همچنین، افزایش توان و قدرت در جمیع جهات بخصوص نظامی، موجب ارتقاء قدرت سخت شده و موجب می شود تا قدرت های بزرگ در نظام بین الملل در مقابل نظام اسلامی با احتیاط و احترام برخورد کنند. همچنین، نظام اسلامی ای که از نعمت الهی ولایت فقیه بهره مند است در همه عرصه ها با آرامش و سربلندی و موفقیت حرکت می کند.

استاد راهنما: دكتر مجتبي عبد خدایی

استاد مشاور: سيدجلال دهقاني فيروزآبادي و دكتر مجيد عباسي

مقطع: دكتري علوم سياسي، گرايش روابط بين الملل

دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبائي

سال: پاييز 1397

براي مشاهده فهرست اين رساله مي توانيد از اينجا دانلود كنيد./204/229/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶